Wady i zalety franczyzy

sushiWielu z nas marzy o własnym biznesie. Nie każdy jest na tyle pomysłowy, by samodzielnie odkryć rynkową niszę i zaproponować własny pomysł. Dlatego wielu inwestorów korzysta z ofert franczyzowych.

Dzięki temu mogą prowadzić działalność gospodarczą, korzystając ze wsparcia fanczyzodawcy. Ta forma biznesu jest szczególnie popularna w gastronomii. Większość sieciowych restauracji, barów czy kawiarni jest oparta o taki właśnie model. Decydując się na franszyzę, nie trzeba kłopotać się o pomysł na wystrój sali, obrandowanie czy sprzęt gastronomiczny. Duża część kłopotów jest rozwiązywanych poprzez kupno licencji.

Większość franczyzodawców oferuje wsparcie marketingowe i szkolenia związane z technologią przygotowywania konkretnych produktów. Udział w projekcie wiąże się często z koniecznością zaopatrywania się w produkty żywnościowe u konkretnych dostawców oraz wyposażenia kuchni i zaplecza w ściśle określony sprzęt gastronomiczny: kuchnie, patelnie, frytownice i urządzenia do magazynowania żywności. Dzięki takiej współpracy gastronomią mogą zająć się osoby, które wcześniej nie miały z nią zbyt wiele do czynienia.

Wadą franczyzy są pewne ograniczenia w kreowaniu własnego biznesu. Podpisując umowę franczyzobiorca staje się zakładnikiem planu biznesowego, który został opracowany przez kogoś innego. Dlatego musi godzić się na określone kompromisy. W niektórych przypadkach nie można swobodnie kształtować cen i trzeba oferować klientom precyzyjnie opracowane menu. Oczywiście wszystko zależy od konkretnego projektu. Każdy opiera się na innych założeniach i niesie ze sobą różne wymagania, ograniczenia i możliwości.